Alla inlägg under januari 2010

Av Aspect - 31 januari 2010 12:39

Red redan kl 9 idag, med carro och vector, bort mot travet. Aspect var pigg och gick med långa steg och titta på allt som gick att titta på. Trava där det gick och galopperade hela rakbanan, halva i höger och halva i vänster galopp.


Av Aspect - 30 januari 2010 15:27

Efter snöstorm kommer kyla som det heter...

Hjälpte carro med hennes stall på morgon och sen red vi bort till sandtaget, lite lugt för att mjuka upp lite muskler sen igår. dessutom var det minst -20 så det var inge promenadväder. aspect känns fin!!

Av Aspect - 29 januari 2010 10:00

Dags för Björne träning idag! hade helst tränat igår kväll men fick va med i dag i en grupp, jobbade till 10 och åkte sen till natalie för att hämta henne och transporten och sen hämta upp hästen. Eftersom jag är tidsoptimist vart vi lite försenade, men hästen gick snällt på i transporten och vi missade lite av uppvärmningen bara:).

   Vi skulle hoppa bana idag, lite hastigt för oss för dom andra hade ju trimmat igår och hoppat igång lite. Vi värmde upp, travhoppade en grind och sen en oxer.

   Sen var det sags för banan. En långsida med ett räcke sen ny anridning på en oxer, snett igenom över grinden och sen snett tillbaka ocer oxer som jag tyckte såg lite hög ut, kom lite mitt imellan på den så han skruvade sig över. sen runt kortsidan och vända upp kort på ett räcke med sockerbitar i, sen 6 galoppprång ner till ett räcke,4 galopsprång till en oxer. den linjen gjorde han jättebra och jag fick tillbak honom på rätt språng, det trodde jag inte skulle fixa.

Sen snett igenom på en komnination som vi kom perfekt på och sen direkt vänster över ett litet räcke. han hoppade stort ut ur kombinationen så det vart lite hastigt till sista,. men var överlycklig att vi klara hela banan ganska enkelt!


Björne tyckte att vi utvecklats jättemycke sen sist och att annamat hans tänk att jag måste rida med mer kontakt och mer bestämt för att han ska korta sig och sätta under sig. han tyckte det var kul att se sån förändring, men han sa oxå att det är en svår häst som är svår att följa då han tar i så över hinder, men att det finns hur mycke hopp som helst i han!  Jag ska bara fortsätta som jag gjort till nästa gång och ska försöka va med båda dagarna den här gången.


http://www.youtube.com/watch?v=vYqH7qmMJSs


http://www.youtube.com/watch?v=0Up1pugLIa8&feature=channel

Av Aspect - 28 januari 2010 18:00

Nu har det kräksnörat i två dagar. Blev en liten joggingtur längs hela kvarsätt för att ladda upp för träning i morrn.

   Blev utskälld av en gubbe längs vägen som tyckte vi ryttare var dum i huvet som red på vägen (grusväg) när det var mycke snö och oplogat, för bilarna som behövede sakta in för hästarna körde fast i snön, så vi kunde hålla oss is kogen istället. Han sa att det var en 70 väg och att ville vi rida där fick vi tåla att bilarna passerade i 70km/h. jag tyckte att man kunde visa ömsesidig hänsyn och jag tror inte han vill att folk ska köra 70 på den vägen då det är mycke utfarter och hus.

Av Aspect - 27 januari 2010 18:15

Gick en promenad idag då han skulle vila men behövde endå röra lite på sig för han fick nog lite mjölksyra igår. Bra för mig också som bara suttit på arslet hela dan:)

Av Aspect - 26 januari 2010 21:00

Träning igen på den eminenta tiden 21.00:)

 Vi va bara 3 st idag, det var skönt. Började lite i trav och jag tyckte han kändes så himla fin, satt mest och mös och sneglade i spegeln och tyckte han såg fin ut. Men då sa johanna att "känns det lätt, är det för lätt", nere på jorden igen alltså. Måste utmana honom mer, kräva lite till. men han har blivit väldigt stark i lågfom och går att reglera framåt och bakåt, ställa utåt och innåt, helt i balans.

  Galopperade sen på volt över 2 sockerbitshinder, 3 galoppsrång emella. Gick nog inte nån gång, han hoppar för stort över och får trångt emellan. så himla svårt att sitta emot när han skjuter iväg mig.

  Sen skulle vi hoppa en serie: travhoppa ett litet hinder, direkt i landningen över ett litet sockerbitshinder och sen direkt ett räcke. Min gjorde det bra även om han tyckte det blev lite mycke bommar på en gång. Känns som Björnes tips om att jag bara lugnt ska leda och låta hästen jobba ifred med hindret funkar skitbra, han var på väg ut vid sista hindret men hoppa bara jag visade vägen. Jag känner mig trygg med det oxå och känner inte samma stress när det kommer flera hinder på rad.

 Sen skulle vi hoppa en annan serie efter långsidan, räcke oxer räcke med 4 språng emellan. gick för fort i början, men hade gramanen så jag får bättre håll på han då, kommer ha gramanen på träningarna framöver, för att jag ska orka hålla emot, men bara i framriding och på låga hinder.

   Är jättenöjd med träningen och som vanligt så känns det värt att rida så sent bara för att få träna och utvecklas. även om man inte är så sugen när man går dit..

Av Aspect - 25 januari 2010 19:30

Vila idag. Var lite lite varm i senskidan vänster fram, men bättre än igår. Blev en ordentlig rykt iallafall.

Av Aspect - 24 januari 2010 08:30

Miljöträning och klättring stod på schemat idag.

Red med carro och Vector genom Lillhällom, där det var full aktivitet, pulkaåkning och hockeymatch i rinken. Hästarna tyckte skotten från puckarna var läskiga så vi tog en omväg runt, eller vector tyckte det, aspect brydde sig inte så mycke men blev livrädd för en hästtransport som stod parkerad istället, han ser faran i relevanta saker han!

När vi kom bort till branta klätterbacken stod det ett rådjur i skogskanten och en skogsman med motorsåg längre upp i backen. Aspect gick på bra uppför, men va nog lite seg sen igår, så det blir vila imorrn.


Han var även lite varm och ansträng i vänsterfram, kankse blev lite överansträngd i djupsnön igår, bandage och lugn ridtur idag då.


Presentation


Följ Aspects träning och utveckling. Vi siktar högt;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards